Robothund – Tredje Oppdatering (07.10.2014)

Hei!

Da er vi tilbake igjen, med enda en oppdatering! Vi har kommet frem til at det må til en del endringer for at oppgaven skal være oppnåelig.

Først og fremst så har gruppen kommet frem til at vi ønsker å gjøre en endring på oppgaven. Vi har kommet frem til at det å oppnå tracking av en person vil være noe som blir vanskelig. Etter som at vi ønsket at den skulle følge en person rundt på hele skolen, kom vi frem til at den ville komme til å slite i trappene og eventuelt ved dører/dørkarmer. I tillegg så har vi fortsatt problemer med å koble til skolens nettverk, eduroam. Av den grunn, så har vi bestemt oss for å endre roboten slik at den skal kunne styres trådløst fra en pc. Man skal da kunne kjøre roboten fremover, bakover og svinge, og i tillegg kunne heise/senke den i trapper/ved dørstokker. Dersom vi får Wi-Fi’en opp på eduroam, så vil vi kunne kjøre rundt overalt på skolen. Derfor håper vi at dette er oppnåelig. Vi tenker også på om vi skal koble til et Raspberry Pi Camera, slik at brukeren kan se hvor roboten kjører på skjermen.

For at bilen skal kunne kjøre trådløst, så er Raspberry Pi’en nødt til å bli drevet av ett batteri. Vi har kommet frem til at vi skal bruke et 11,1 V batteri til vårt prosjekt. Raspberry Pi’en tåler ikke mer enn 3,3 V inn, slik at vi blir nødt til å bestille en spenningsregulator. Det er noe lærerne har satt igang, så forhåpentligvis ankommer den relativt fort.

Batteri

Roboten vår har også blitt testet denne perioden! Den fungerer slik den skal gjøre, men med noen manglende deler. Vi bruker fire motorer(de mindre grå, vist i tidligere innlegg) på hvert hjul, for å kunne kjøre og svinge. Svinginga er ikke helt optimal enda, så der må vi planlegge litt. Heisinga fungerer ved at vi har fire motorer som heiser/senker, hvor det er to motorer til hver side av bilen. Det brukes da altså to motorer til å heise/senke forhjulene og to motorer til å heise/senke bakhjulene. Med manglende biter til heising av bilen, så blir vi nødt til å bestille de fra Lego.

Prototype

Vi snakkes! 🙂