Robothund – Andre Oppdatering (27.09.2014)

Hei igjen!

Da har det gått enda en uke! Vi har hatt litt fremgang, men har også fått en del problemer med saker.

Vårt hovedfokus har ligget i det å styre Pi’en over Wi-Fi. Ved å sette en USB-dongle i Raspberry Pi’en, så skal man kunne koble til Wi-Fi for å styre alle programmer over internett. Dette skal da skje ved at man kobler seg til Pi’en med ett program som heter VNC. Vi støter på problemer nå vi prøver å koble til eduroam (skolens nettverk).  Vi tester videre neste uke, for å se om vi muligens klarer å få en fremgang i å koble til skolens nettverk.

Foruten dette problemet, så har vi jobbet videre med byggingen av Lego roboten. Vi har begynt med en simpel prototype av hvordan vi vil at roboten skal se ut.
Videre har vi studert ulike sensorer til tracking og tilkobling av Arduino til Raspberry Pi. Gruppen har bestemt seg for at å prøve kjøre roboten bare ved bruk av Brick Pi’en. Det vil da si at vi i all hovedsak skal prøve å styre alt av motorer og sensorer ved å bare bruke Brick Pi’en, altså uten hjelp fra Arduino. Dersom det viser seg at dette ikke lar seg gjøre, så har vi en oversikt over hvordan vi kan koble til Arduinoen.

Vi snakkes! 🙂