FussBot Uke 9


Felles: 

Første test!

Maskin 

Anders:

 En god del 3D modellering har blitt gjort siden sist vist i bloggen. Her har jeg blant annet gjort justeringer for å øke  dimensjonene for strammemekanismen betraktelig , da det viste seg at det som skulle 3D printes ikke var tilstrekkelig dimensjonert. Diameter på reimhjul har også blitt justert til en større dim for økt hastighet og respons på vogna.  

Merk: Reim på modell er for illustrasjon, skjøtes sammen til ønskelig lengde på ferdig produkt. Banen er for illustrasjon. 

Reima har blitt spent opp med en fjærvekt for å få en ide om hvor mye kraft som er tilstrekkelig for riktig reimspenn for å unngå sluring og slipp. 

Data 

Erik: Uka har gått mest på å få kamera til å kjøre. Har prøvd mange løsninger uten at noen virket. Får samme feilmelding selv om jeg bruker python eller c++. Etter lang tid uten at noe virket, så gikk jeg over til et logitech kamera. Dette kamera virker, men er ikke ønskelig. Fram i tid så går vi tilbake til å bruke Camera module v3. Med logitech kamera så var det mulig å teste farge gjenkjenning, og se at den røde ballen kunne spores og hente ut koordinatene til ballen. 

Elektro

Kristian: Denne uken har jeg fortsatt med systemet for å telle målene i samarbeid med Dag-Ove. Har hatt en del problemer med den originale planen om å bruke en IR sensor for å registrere når ballen går forbi. Har derfor gått for en ny løsning hvor det bare er to forskjellige knapper som øker stillingen med ett mål for roboten og for mennesket. Har også fått koblet opp begge motorene på bordet og testet bevegelsen av disse. Skal prøve å fikse en annen type sensor som kan brukes av Fussboten for å telle målene sine selv på arduino.

Dag-Ove: PXL_20241014_172615234.jpg

PXL_20241014_172654681.jpg

Ferdig med å koble opp breadboard med 5 knapper koblet til Arduino og videre til display. Knappene kan enten øke eller redusere antall mål for spilleren eller bot, samt pause spilletiden. 

Ferdig med å sette opp og teste IR-sensor for registrering av mål. Når ballen passerer målstreken vil det infrarøde signalet brytes, og antall mål oppdateres på skjermen. I tilfellet at ballen passerer så raskt at det ikke registreres, kan nappene brukes til å gjøre dette manuelt.


Leave a Reply