FussBott Uke 6


Maskin 

Anders: 

Første versjon av driver som både skal rotere og stå for inn/ut bevegelse av stengene tilhørende fotballbordet  er modellert. Her er det også modellert (foreløpig) en enkel strammemekanisme i bakkant  for reimdrift. Her er det brukt standard lengder på maskinskruer for videre påbygg. 

Braketter, vogn og avstandshylser under 3D printing. 

Etter 3D print og montering er det flere mål og modifikasjoner som må gjøres, blant annet justere mål på guidepinner siden vogna endte opp med og skli på skinnene i stedet for å rulle. Samt dimensjonering av gods mtp vekt og dreiemoment fra motor. 

Dreing av medbringer. Denne kobler motor og stang med spillere sammen for rotasjon.

Andrea:

Denne uken har det vært en god del skissering for mulige løsninger med tanke på feste av belte til vognen. På “Bilde 1” kan du se en klemme mekanisme som til holde på plass hver ende av av reima som skal dra vognen frem og tilbake slik at fortballspillerene vil bevege seg. På “Bilde 2” er det to design for eventuelle stramming av denne reimen. Dette er noe som vil videreutvikles og 3D modelleres.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

På “Bilde 3” er det laget en 2D tegning av medbringeren for produksjon. Medbringeren er delen som kobler sammen stang og roterende motor. På “Bilde 4” er initialskissen for medbringeren.

Bilde 4

Videre har jeg stått for oppsett og design av presentasjonen som skal holdes mandag 30.09.

Data 

Erik: Laget et verktøy for å hjelpe til med kalibrering av fargegjenkjenning for hovedprogrammet. Dette verktøyet styres manuelt og tillater for å filtrere fargene i HSV-fargespekteret. Dette verktøyet kommer med et brukergrensesnitt, som er laget i python med bruk av funksjonene til OpenCV biblioteket. Se bilde, har ikke oransje ball, men vinduet “mask” er et eksempel på hvordan man kan filtrere ut farger ved bruk av dette verktøyet. Dette kan hjelpe med kalibrering. Har bootet opp OS på Raspberry Pi 5, og kjør klar for å begynne å gjøre om kode fra python til C++. Før det må biblioteker settes på plass og konfigureres riktig. 

Elektro

Kristian & Dag-Ove: Testet maks hastighet og belastningsevne på stepper motor som skal drive stengene frem og tilbake. (bilde og video ligger i drive). Vi har også testet kode for en mindre motor for rotasjon av stengene, som får spillerne til å skyte ballen med enkel arduino kode som ble lånt fra https://www.makerguides.com. Neste steg er å få koblet opp begge disse motorene til én stang for å få testet dette på bordet, dette må vente til bordet er satt sammen. Må også få ordnet strømforsyning til alle motorene, dette må undersøkes mer. 

Arduino Kode:


Leave a Reply