Hvem er vi og hva er vårt prosjekt?
Anders Moen (Maskin)
Andrea Grubbe (Maskin)
Erik Nyborg-Vazquez (Data)
Kristian Erik Myren (Elektro)
Dag-Ove Christiansen (Elektro)
Hovedidéen vår er et fotballbord hvor motspilleren er styrt autonomt og mekanisk via en mikrokontroller. Et kamera skal brukes til å identifisere ballen og spore posisjonen ved bruk av computer vision (CV). Selve bordet skal kjøpes og de mekaniske komponentene skal monteres på den autonome spillersiden.
Felles arbeid
I fellesskap har vi begynt å planlegge prosjektets løp i et Gantt diagram. De første kravene til systemet er ført i eget skjema og rangert etter ABC-prioriteringen. De første konsepttegningene av systemet er tegnet. Sparrings prosessen er allerede igang med hvordan de forskjellige komponentene skal fungere sammen.
Maskin
Maskinteamet har hatt hoved fokus på design og utforming av prosjektet. Med tanke på vårt utgitte maksimum størrelsekrav på 2m^3 og hensyn til de andre fagommerådene og deres behov i form av plass og spesielt de bevegelige delene som har behov for strømtilførsel.
I reaserch delen har vi hatt hovedfokus på de bevegelige delene og deres mekaniske funksjonsbehover. Hva skal bevege seg, hvordan skal det bevege seg, og hvordan skal disse fungere i tandem uten å komme i veien for hverandre er hoved problemene vi har fokusert på.
Elektro
Elektroteamet har undersøkt sensorer som kan brukes til sporing av ballens posisjon på banen. I research porsjonen av denne uken har det vært fokus på styring av posisjonen til spillerne på banen og komunikasjon mellom program og motor, dette har foregått ved konsultering av de andre fagommerådene for samkjøring av både behov og hva som er mulig med kompetansen gruppen sitter med.
Data
Datateamet har opprettet github repo: https://github.com/Sleddersquid/fussball_system.
Denne uken ble det også bestemte programmeringsspråket Python som skal i bruk under dette prosjektet grunnet simplisitet, tilgangen på dokumentasjon og andre gode ressurser som er tigjengelige i dette språket.
Neste uke
I Uke 2 skal vi videre idemyldre i videre forbredning til å starte produksjon av prosjektet.