MicroBros – Week 3

Møtes igjen bloggen! 🥰

Uke 3 har vært en uke med høyt frafall i gruppen på grunn av sykdom, men vi håper på at det verste er over og ser fremover! Derfor vil progresjonen i Uke 3 være noe lavere.

Mats

Først vil jeg si at jeg er syk denne uken og jobbet hjemmefra.

Det jeg har gjort er å gjøre forsøk med arduino-nRF5 og CODAL for å forstå forskjellene på valgene vi har. Den store oppdagelsen var at arduino-nRF5 mangler Softdevice support (Nordic Semiconductor sin proprietære blob for blant annet BLE) for micro:bit v2. Dette er kritisk funksjonalitet for å lage noe “smart”.

Selv om det hadde vært mulig å implementere det selv hadde det blitt noe uendelig med rot å få det over i utviklingmiljø som Arduino IDE/PlatformIO. CODAL i motsetning er det offisielle runtime biblioteket for Micro:Bit fra Lancaster University og har støtte for det av sensorer, utganger og kommunikasjon muliggjort av micro:bit kortet. Det negative er at CODAL ikke har den beste mest oppdaterte dokumentasjon og det kan hende en må se på samples og headers for å finne riktig informasjon.

Vennskapet med arduino-nRF5 er over 😤

Jeg har satt opp et CMake prosjekt med et target med CODAL (med forenklet toolchain fil), felles bibliotek for kodedeling (f.eks. algoritmer) og et target for Simulatoren jeg har startet på som kjører på desktop plattformer.

Simulator

For å tegne vindu og håndtere enkel UI har jeg tatt i bruk imgui biblioteket, dette sammen med SDL har gjort det raskt å få opp et kryss plattform vindu.

I løpet av et par timer var å åpne mazes og å tegne det implementert! Dette er ment for å simulere algoritmer på et høyere nivå og muligens senere som et C-krav, remote debugging fra micro:bit.

MicroMouse maze fra Japan 2019 tegnet med imgui drawlist

Cezar

Vi var ikke fult team i dag så jabbet dagen hjemmefra. Bestemte meg for å bruke tiden i dag på å finne en simulator for å teste algoritmen som vi kommer til å bygge opp. Reacharcha rundt og fant en algoritme simulator for prosjektet. Denne kan man legge in algoritme koden og teste ut. Denne vil hjelpe med å kunne teste selve algoritmen og finne ut hvor bra den er.

Iver

Denne uka var jeg først hjemme med syke barn for så å bli syk selv. Så jeg sitter her på søndag og prøver å sette meg inn i det de andre har gjort. Spesielt CMake og CODAL. Målet er å kunne hente meg inn i løpet av neste uke.

Jonathan 🧐

Fikler med micro:bit og micromouse-bilen vår i dag. Analyserer hvordan den funker.

Dette er et fint nettsted for å leke med micro:bit gjennom micropython: https://python.microbit.org/v/3/

Noen facts:

• Vi har én sensor foran på bilen som måler avstand til et objekt foran seg. Denne skal kunne fungere på intervallet 2cm til 4m. Den gjør det ved å sende ut lydsignaler gjennom “Trigger”-høytaleren og mottar det samme lydsignalet gjennom “Echo”. Tiden det tar å motta signalet blir avstanden til objektet.
    Trenger en driver for å få dette til å funke. Ser OK ut å skrive den selv.
    ”Trigger” er koblet til pin 9, og “Echo” er koblet til pin 8.
  • For å kunne kode med micropython til micro:bit så må du gjøre følgende:
    – Ha python, pip, uflash installert.
    – Skrive et python-skript med “from microbit import *“ inkludert (editor forstår ikke at denne finnes, men når du flasher koden til micro:bit vil den forstå det)
    – Profit