Krasjtest

I dag kjørte vi krasjtest på ballongen. Vaktmesteren på skolen heiset seg opp 16m i lufta sammen med Jawad ved hjelp av en lift, og ballongen ble sluppet fra denne høyden. Den overlevde uten en skrape!

10814318_10152392467071809_141182124_n

Deretter gikk vi inn og regnet på hvor mye helium som var nødvendig for å fylle opp ballongen. Jo mindre helium vi har ved release, jo høyere har ballongen mulighet til å komme. Utifra beregningene vi har utført må vi ha minimum 1800l helium. Vi regnet med at radiusen ved release er på ca 35 cm, og formelen vi brukte var;

4/3 *pi * r * r * r

Høyden vi prøver å oppnå ligger på mellom 8-12 km.

Vi har også forutsatt banen ballongen vil ta når vi slipper den opp. Her brukte vi nettsiden http://predict.habhub.org, som blant annet tar hensyn til værmeldinger og diverse andre variabler. I utgangspunktet var planen å slippe den opp neste tirsdag, men det kommer an på når vi har fått tilgang til helium/hydrogen fra skolen, i tillegg til for eksempel vind og nedbør.

Bildet under viser den banen ballongen hadde hatt om den ble sluppet opp på fredag:

predict