Uke 12
Felles
Første test!
Maskin
Anders:
Denne uken har jeg skiftet ut hele ramme/bord oppsettet for mekanismen da det viste seg at treverk, hvertfall det som ble brukt, var altfor upresist. Toppplata var skjev som resulterte i at lengdebevegelsen til stangen ikke gikk rett, som igjen gjorde det veldig vanskelig og få justert opp.
Derfor ble det modellert og sveiset en ny ramme av 20×20 firkantstål med en rustfri plate på topp og alt av motorer,drivere og mekanisme flyttet over. Alt ser også betraktelig mye bedre ut.
En lekse jeg har lært her er at mulighet for nivellering og justering er veldig essensielt for å få noe slik mekanisme til å fungere optimalt. Derfor har jeg endt med å lage høydejustering på alle fire ben på fotballbordet samt tilbygget på bildet under.
Her er det modellert og 3D printet ut holdere for knapper, skjerm og RGB til instrument panelet som Andrea har laget. Dette ble gjort med en enkel løsning hvor to skinner limes bak på instrumentpanelet og display med breadboard slides ned.
Noen forandringer og justeringer er gjort i form og fasong i samarbeid med Dag-Ove med tanke på elektro/kablingføring , men her er alt montert sammen klart til å kables og festes til fotballbordet.
Andrea:
V4
Etter å ha oppdaget at breadboardet og den digitale skjermen ikke kunne overlappes, har målene på displayet blitt justert. Det var behov for mer plass i høyden, noe som også gir bedre muligheter for en festeløsning fra baksiden. I tillegg er det lagt til hull til LED-lys på siden av displayet.
Vi har som mål at det digitale RGB LED-displayet skal kunne telle mål automatisk når en av spillerne scorer. Det er også knapper som kan brukes for manuell telling, men jeg har designet en komponent som skal plasseres to stykker av i hvert mål, én på hver side. Hullene er laget slik at lyspærene i IR-sensorene kan treffe hverandre. Under spillet vil ballen blokkere lyspærene og gi signal til telleren som registrerer målet. Jeg har kalt disse “målstøtter” for å gi dem et navn.
Både disse og displayet har nå blitt skåret ut i finer med laserkutter. Etter å ha sett på målstøttene sammen med Dag-Ove ble vi enige om å fjerne et hjørne på “hypotenus”-platen slik at ledningene lettere kan trekkes ut der vi ønsker dem.
Siden trefargen ikke passet så godt med resten av bordet, forhørte jeg meg med Kåre (Kompositt) og fikk lov til å bruke lakken han hadde tilgjengelig.
Vi har som mål at det digitale RGB LED-displayet skal kunne telle mål automatisk når en av spillerne scorer. Det er også knapper som kan brukes for manuell telling, men jeg har designet en komponent som skal plasseres to stykker av i hvert mål, én på hver side. Hullene er laget slik at lyspærene i IR-sensorene kan treffe hverandre. Under spillet vil ballen blokkere lyspærene og gi signal til telleren som registrerer målet. Jeg har kalt disse “målstøtter” for å gi dem et navn.
Både disse og displayet har nå blitt skåret ut i finer med laserkutter. Etter å ha sett på målstøttene sammen med Dag-Ove ble vi enige om å fjerne et hjørne på “hypotenus”-platen slik at ledningene lettere kan trekkes ut der vi ønsker dem.
Siden trefargen ikke passet så godt med resten av bordet, forhørte jeg meg med Kåre (Kompositt) og fikk lov til å bruke lakken han hadde tilgjengelig.
For at måltelleren skal fungere, har jeg fått informasjon om at pærene som skal sitte i målstøttene, må treffe hverandre nøyaktig. Derfor kom vi sammen opp med en idé om et rør som limes på baksiden av hullet, slik at lyspæren blir mer stabil. Deretter videreførte vi idéen til et enkelt design. Røret har samme vinkel som undersiden av hypotenus-platen på den ene siden. På den andre siden har jeg fjernet en del av røret. Dette gjorde det litt vanskeligere å printe, men det sørger for at elektrostudentene har et sted å teipe fast ledningen for å feste den.
Det ble først 3D-printet en test, og den ble printet i “sports mode”. Selv om delen ikke ser like pen ut, er det en del som har minimal belastning og ikke er særlig synlig. Ved å printe på denne måten slapp andre å vente på sine utskrifter.
Her er en 2D-tegning som var til stor hjelp i denne prosessen.
Det skal være en holder på baksiden av displayet til komponentene som skal festes. Hovedideen med denne er at alt skal kunne tas fra hverandre, spesielt fordi de elektriske komponentene skal kunne brukes til andre prosjekter senere. Jeg har lagt ved et initialdesign. Siden det har vært mye å gjøre denne uken, ble produksjonen av denne delegert til Anders. Derfor har jeg også laget en teknisk tegning for å gjøre jobben lettere å gjennomføre.

Her er noen bilder fra arbeidet underveis denne uken. Lysholderne er limt på plass og overlevert til elektrostudentene, mens knappene er farget på forsiden og har fått en støtte på baksiden. Dette er fordi de hadde litt for mye klaring og vinglet litt. Finerstripen som er satt under, er hentet fra det som skulle kastes ved laserkutteren. Denne ble klippet til en lengde som ikke hindret holderen bak. Ved hjelp av denne lille modifikasjonen unngikk jeg å måtte bruke ekstra materialer for å lage komponentene på nytt.
Data
Erik: Har drevet med finjusteringer på koden, for å prøve å få en jevn og sammenhengende bevegelse på motoren. Med 100 fps så er det 100 punkter i sekundet, som betyr 100 set med instrukser til motoren. Dette er litt mye, der et set med instrukser kan være å ta 3 steps, som er unødvendig. Dette limiteres ved at motoren ikke opereres hvis det ikke er en stor nok endring i posisjonen til ballen mellom hver frame.
Elektro
Kristian: Denne uken gikk mest til testing av fussbotten og feilsøking. Har også slått sammen kodene for IR sensorene som skal telle målene på skjermen med RGB led som skal lyse når det blir mål. Dette gjenstår å teste om fungerer.







Dag-Ove:
Samarbeidet med Kristian med justeringer av oppsett av IR-sensorer, og assisterte Andrea med designet for elektronikkens plassering i målstøttene.